Presse

SUNRISE MASS FOR KOR OG ORKESTER (2024)

Odense Kammerkor, Vor Frue Kirkes Kantori og CNUS opfører norske korværker. Repertoiret har udgangspunkt i Ola Gjeilos “Sunrise Mass” for kor & strygere og a capella korværker fra det 20. og 21. århundrede af bl.a. Knut Nystedt og Kim André Arnesen.

PRÆSENTATION AF DE MEDVIRKENDE:
CNUS
Carl Nielsen UngdomsSymfoniorkester (CNUS) er et fuldt besat ungdomssymfoniorkester for talentfulde unge musikere mellem 15 og 30 år. Musikerne kommer fra Musikalsk Grundkursus Fyn, fra talentlinjerne ved de fynske musikskoler og fra de fynske garder og korps.

Vor Frues Kantori
Vor Frues Kantori blev stiftet i sommeren 2002 af organist Povl Chr. Balslev. Koret, der består af ca. 20 sangere, har siden dets start markeret sig musikalsk med smukke, anderledes og intense koncerter, hvis kendetegn er en homogen klang og et på een gang klassisk og utraditionelt repertoire.

Odense Kammerkor
Odense Kammerkor består af ca. 24 sangere og synger hovedsageligt a capella. Koret laver såvel tematiske koncerter som årstids- og højtidskoncerter. Koret har i de senere år lavet projekter med DAOS, Odense Barokfestival, Sankt Hans Kirke’s Kantori og Copenhagen Phil. Koret har siden 2018 været ledet af Uffe Most


Tidligere programmer/koncerter

JOMFRUENS SØN

UROPFØRELSE d. 21. marts 2024 i Faaborg Kirke og d. 22. marts 2024 i Sankt Hans Kirke, Odense

Værket Jomfruens søn

Uffe Mosts (1958-) værk, ”Jomfruens søn” bygger på en kirkelig nutidig gendigtning af Jesu lidelseshistorie (Jomfru Maria ved korsets fod), fokuseret på begivenheden omkring Jesu Korsfæstelse. Musikken er skrevet til opførelse ved påskegudstjenesten, hvor kor, solister og musikere indgår som en del af liturgien. I værket bliver Jesus og Maria levendegjort gennem solistsatser og korsatser, rammet ind af musik fra vort 21. århundrede.
Til koncerterne varer ”Jomfruens Søn” ca. 40-45 minutter. Koret indleder koncerten med uddrag af Edvard Griegs værk “4 salmer for blandet kor og baryton solo op. 74”. Publikum inddrages herefter i koncerten med vekselsang i påskesalmen ”Min Jesus lad mit hjerte få” som optakt til “Jomfruens Søn”.

Om musikken

“Jomfruens søn” består af 10 enkeltstående satser, hvor Maria og Jesus’s ariettaer omkranses af korsatser. Kor og solister akkompagneres af orgel og slagtøj, der i fællesskab understøtter passionsstemningen i såvel kor- som solostykkerne.
Musikken kan bruges i gudstjenestesammenhæng ved at indlægge oplæsninger fra Jesu lidelseshistorie mellem satserne. Musikken bygger dels på en tonerække, der med sin fritonale opbygning og i forskellige omvendinger er med til at understøtte passionsstemningen, dels på mere dur-mol tonale koraler. Koret optræder både i den langsomme introduktion, i selvstændige koralsatser og i samklang med såvel Jesus som Maria. Glæden i påskebudskabet kommer stærkt til udtryk i korets ”Hosianna”, der beskriver indmarchen til Jerusalem Palmesøndag og i sin fulde udstrækning er slutsatsen i værket.

Medvirkende

Det er lykkedes Odense Kammerkor og komponist & dirigent Uffe Most at få to af Danmarks internationalt kendte sangere, sopranen Kristine Becker Lund og Morten Frank Larsen som solister. Organisterne ved de to koncertkirker, Torben Krebs i Faaborg Kirke og Susanne Krog Thesbjerg i Sankt Hans Kirke, medvirker sammen med slagtøjsspiller Mads Rasmussen fra MGK Fyn.

Komponist og Dirigent, Uffe Most

Uffe Most (f. 1958) er uddannet som pianist og dirigent ved konservatorierne i Århus og Hannover og er i dag ansat som leder af Odense Musikskole og MGK Fyn.
Uffe Most har i årene 1987-2007 været fast dirigent for Akademisk Kor Århus. Han afsluttede i 2007 sit virke i Akademisk Kor Århus med en 20- års jubilæumskoncert.
Uffe Most er også akiv som komponist og arrangør, og såvel Aarhus Studenter-Sangere som Akademisk Kor Århus har uropført flere af hans værker.
I 1992 blev Uffe Most hædret med komponistprisen ved korkonkurrencen i Kalundborg, og i 1993 modtog han dirigentprisen ved den 4. internaionale korkonkurrence i Budapest.
I marts 2002 blev Uffe Most udnævnt til gæsteprofessor ved musikinsintutet på Universitetet i Shaoxing, Kina.
Fra 2005-2006 har Uffe Most opholdt sig i Kina som gæsteprofessor ved Shanghai Conservatory of Music og Shaoxing University Music Department, hvor undervisningen omfatede posten som dirigent for Shanghai Conservatory of Music Girls Choir og Shaoxing University Mixed Choir.
Fra 2006 har Uffe Most været dirigent for Vox Aros, et professionelt arbejdende mandskor, der består af ca. 30 sangere fra hele landet. Hovedparten er dog primært uddannet på Aarhus Universitet og Det Jyske Musikkonservatorium.
Fra 2017 har Uffe Most varetaget opgaven som ”Foreign Guest Conductor” for Shanghai Youth Choir, der sommeren 2018 vandt 1. pris i den internationale Bela Bartok korkonkurrence i Debrecen, Ungarn.
Fra 2018 har Uffe Most været dirigent for Odense Kammerkor, som er et af Fyns bedste kor.

Solisterne – Kristine Becker Lund, sopran, og Morten Frank Larsen, baryton

Kristine Becker Lund (født 25. marts 1973) er en dansk operasangerinde, der synger sopran. Hun har blandt andet optrådt som Grevinden i Figaros Bryllup, Konstanze i Bortførelsen fra Seraillet og Fiordiligi i Cosi fan tute.
Kristine Becker Lund er uddannet på Det Fynske Musikkonservatorium i solistklassen (2001) og senere på Opera-Akademiet i København (2014).
Hun har desuden været på studierejser til USA og Nederlandene. Kristine Becker Lund debuterede på operascenen i 2003 som Barbarina i Mozarts Figaros Bryllup. Siden har hun været med i en række forestillinger. Kristine Becker Lund er sanglærer ved MGK Fyn.

Barytonen Morten Frank Larsen er en af vore store og rutinerede sangere med fast base i Wien. Han er uddannet på Det Jyske Musikkonservatorium og på Opera- akademiet ved Det kgl. Teater. Siden 2000 har Morten været ansat som solist ved Volksoper og Staatsoper i Wien. Han er hyppig gæst på operascenerne i Berlin, München, København, Bologna, Zürich, Sevilla, Salzburg, Palermo og Tokyo.
I 2011 debuterede han på Metropolitanoperaen i New York som greven i Richard Strauss’ Capriccio. Her spillede han overfor den berømte sopran Renée Fleming og pressen fremhævede hans musikalske og stemmemæssige kvaliteter, men hæftede sig også ved hans elegante, sceniske nærvær.
Udover sit enorme operarepertoire har Morten Frank Larsen gennem alle årene dyrket lied- og koncertgenren med stor passion og intensitet. Trods internationalt virke har Morten Frank Larsen bevaret en tæt kontakt til Danmark og optræder jævnligt herhjemme, når kalenderen tillader det.
Morten Frank Larsen har i Danmark modtaget Francesco Christofoli-prisen (1999) og Aksel Schiøtz – prisen (2002). I Wien er han udmærket med Eberhard Wächter-medaljen (2003) og senest her i december 2022 udnævnt til østrigsk kammersanger, som den fjerde dansker nogensinde.

Musikken repræsenterer såvel verdslige som kirkelige genrer, er på lokale sprog, på latin og på engelsk. Det er en musikalsk rejse i særklasse, en rejse hvor tilhørerne får et kulturelt indblik i musikken fra vores nabolande rundt om Østersøen. Musik og tekster der, gennem komponisterne fra det 19. og 20. århundrede i såvel nationalromantisk som moderne tonesprog, bringer landenes særegenhed op til overfladen af Østersøen.  Programmet er sammensat, så det kan opføres i såvel koncertsal som i kirkerum


JULEKONCERT 2023 – VELKOMMEN IGEN …


JULEKONCERT 2022


SOMMER I DANMARK OG FRANKRIG (2022)

I juli måned vender Odense Kammerkor tilbage til Festival Choral International En Provence. Festivalen afholdes for 25. gang, og Odense Kammerkor synger fire af de i alt 40 koncerter på festivalen. Programmet til koncerterne er en alsidig blanding af nyt og gammelt, dansk og fransk – dog med afstikkere til europæiske værker med betydning for den danske/franske samtid.

Blandt verdslige værker opføres renæssancemadrigaler fra Italien, Frankrig, Tyskland og England sat overfor uddrag af Debyssys Chansons i impressionismens tonesprog. Svend S. Schultz, Niels W. Gade, Matti Borg og Carl Nielsens ikoniske danske sange suppleret med eksempler fra den danske folkevise-tradition ligger i helt naturlig forlængelse heraf.

En række internationale, kirkemusikalske værker af bl.a. Mendelsohn, Bruckner, Rheinberger, Pärt, Durufle og – naturligvis – Carl Nielsen fremhæver Odense Kammerkors lyse, nordiske klang i romantikkens og det 20. århundredes repertoire. Inden afrejsen først i juli opføres rejseprogrammet ved flere sommerkoncerter i juni måned i Danmark samt i Byrum Kirke på Læsø lørdag d. 3. september.


Dvořáks Messe i D-dur, Op. 86, for kor og orgel (MAJ 2022)

Messen i D-dur, op. 86, er komponeret af Antonín Dvořák i 1887 og kendes fra mange opførelser i en senere form for kor og orkester. Messen opføres dog ved Odense Kammerkors koncerter i 2022 i dens oprindelige form: et værk for kor og orgel. Odense Kammerkor opfører messen i samarbejde med organist, Lars Frederiksen, ved Vor Frue Kirke i Odense.

Værket er fra Dvořáks hånd holdt enkelt i kompositionen, men rigt i romantikkens harmonier og udtryksfuldt i tonesproget med tydelig inspiration fra folkesangsagtige melodier.

Til koncerterne omkranses messen af tre højromantiske a capella-værker. Indledningsvis opføres Anton Bruckners “Christus factus est (Graduale)” og Felix Mendelssohn “Richte mich, Gott (salme 43, Op. 78, nr. 2)”. Efter hovedværket, Dvořáks Messe, afrundes den romatiske aften med Josef Gabriel Rheinbergers “Abendlied (Op 69, nr. 3)”.


Odense Kammerkor opfører Heinrich Schütz’s Weinachts-Historie (2021)

Heinrich Schütz’s (1585-1672) juleværk, Historia der freudenreichen Geburt Jesu Christi, er en evangelisk og lutheransk beskrivelse af begivenhederne omkring Jesu fødsel. Musikken er oprindelig skrevet til opførelse ved julegudstjenesten, hvor kor, solister og orkester indgår som en del af liturgien. Værket er en forløber for Messias af Händel og juleoratoriet af Bach, men har – helt ufortjent – ikke opnået samme berømmelse som disse værker og er derfor sjældent opført. I værket bliver såvel engel som hyrder, ypperstepræster, Jesus og Maria levendegjort gennem solist- og korsatser, rammet ind af pragtfuld musik fra den tidlige barok.
Koncerten indledes med a cappella musik af den samtidige komponist Michael Praetorius (1571-1621). Publikum inddrages herefter i koncerten med vekselsang i ”En rose så jeg skyde” af samme komponist før hovedværket opføres. Som afslutning synges Schütz’s flotte enkeltstående sats Hodie Christus Natus Est  for kor og orkester. Koncertens samlede varighed er ca. 1 time. Koncerten opføres i samarbejde med sangere fra Sankt Hans Kirkes kantori (Odense) og musikere fra Musikalsk Grundkursus Fyn.


NORDLYS – Koncert med Odense Kammerkor – 2021/22

Koncertens tema er “NORDLYS” og vil indeholde en række á capella satser fra de nordiske og baltiske lande (med en lille afstikker sydpå), som er tilpasset temaet og årstiden.
Nordlyset er naturligvis ikke en ny ‘opfindelse’, og det kommer nok ikke som en overraskelse, at det spektakulære Aurora Borealis er genstand for mange myter. I vikingetiden forlød det, at nordlyset var valkyriejomfruernes rustninger, som glimtede særegent. Det siges ofte, at det nordlige Norge, Sverige og Finland er det bedste sted i verden at se nordlys. Det er naturligvis en sandhed med modifikationer, for lysene kan være lige så synlige og finurlige fra andre destinationer mere sydligt i det meste af Skandinavien.
Det musikalske program har musik fra alle nordiske lande, fra Island i nord til Danmark i syd – og med en tur rundt om Østersøen undervejs. Teksterne og musikken ved koncerten er såvel kirkelige som verdslige, men fælles for dem er, at de afspejler såvel lys som mørke, dag som nat, sol som måne – med et par stjerner iblandt. Komponisterne er fra såvel den romantiske periode med værker af fx Johannes Brahms og Josef Gabriel Rheinberger, som fra nyere tid repræsenteret af blandt andre Arvo Pärt og Kim André Arnesen.
Ved evt. fællessange får publikum mulighed for at være med på rejsen under nordlyset.


JULEKONCERTER 2020 – Dejlig er Jorden


JULEKONCERT 2019 – HODIE CHRISTUS NATUS EST

MARIÆ BEBUDELSE 2019 – MARIASANGE FØR OG NU

SOMMERKONCERT 2019 – NORDISK KORLYRIK